Blöjor online till butikspris

  Fri frakt från 99kr

  Hemleverans i +50% av landet

  Gratis testblöjor

  Stort ekologiskt utbud

Sömnproblem hos småbarn

Skrivet av dajper ‎

När ditt barn växer upp kan en god natts sömn vara svårfångad. Orsaken till det är ofta att det som stör minstingen är svårt att diagnostisera och lösa. Några av de vanliga syndarna är fysiska åkommor som allergier, förkylning, värk i samband med tandsprickning, eller ont i öronen. Det finns också lite mer lättåtgärdade problem som till exempel för mycket skärmtid innan läggdags eller för hög intensitet i vardagen (vilket gör det svårt för barnet att varva ner). Sist men inte minst finns några allvarligare problem som bör tittas på av din barnläkare. Dessa inkluderar bland annat kronisk snarkning, sömnapné och ihärdigt sömngående.

Genom att lägga en bra grund för sömn hos ditt barn kan ni i mångt och mycket undvika dessa problem. Det innebär ett konsekvent sömnschema, en rofylld läggdagsrutin och massvis med tålamod.


Vilka sömnproblem är vanliga hos småbarn?


Om den perfekta nattsömnen kan vara svårfångad även för vuxna är det inte så konstigt att småbarn, som har problem att varva ner i alla lägen, stundtals brottas med rastlösa nätter. Här är en titt på de vanligaste problemen i samband med dvalan, samt tips för hur ni kan hamna på rätt spår igen.


Uppvakning mitt i natten

Din minsting behöver cirka 11 till 14 timmars sömn om dagen men det är sällsynt med en hel natts oavbruten sömn. Många småbarn vaknar en eller flera gånger per natt av olika anledningar. Ibland är barnet helt enkelt inte trött, eller så är det istället för trött. Det kan också hända att det blir väckt av en dålig dröm, någon form av värk (tänderna eller öronen är vanliga bovar), eller på grund av ett skrämmande läte.


Vaknar tidigt

God morgon min solstråle! Som du kanske noterat har småbarn en tendens att vakna tidigt. Dessutom gillar de inte att börja dagen utan sällskap (dvs dig!). Du kanske inte kan rubba minstingens sömnvanor, men om du försöker låta barnet sova middag tidigare på dagen kanske det är tröttare om kvällarna. Begränsa vätskeintaget (genom att exempelvis ge gröt istället för välling) innan läggdags om blöjan är dyngsur när hen vaknar. Annars kan vätan få ditt barn att vakna för tidigt.


Mardrömmar

Det är inte ovanligt att småbarn börjar ha läskiga och realistiska mardrömmar runt 2-årsåldern, och sedan igen omkring 3 och 6 år. Mardrömmar kan väcka vem som helst, men ditt småbarn kommer ha svårt att särskilja drömmar från verklighet och behöver därför ofta tröstas. Förklara hur ”det var bara en dröm” innan barnet somnar om.


Rädsla för mörkret

När lamporna släcks börjar småbarns fantasi gå på högvarv vilket kan orsaka stora sömnproblem. Oavsett om det handlar om ett monster under sängen eller rädslan inför vad som döljer sig bakom mörkrets ridå är känslorna väldigt verkliga för ditt barn. Genom att förklara att du förstår hur skrämmande dessa saker kan verka hjälper du till att lugna barnet, och när det förstått att du är på dess sida inger du så mycket trygghet du kan.

Innan ni går och lägger er, sätt på en nattlampa och ge barnet sin favoritsnutte. Undvik helst att låta ditt barn sova hos dig och försök hålla er till rutinen så gott det bara går. Parveln kommer känna sig mer trygg om hen ser att du inte är ett dugg orolig.


Snarkning/sömnapné

Att ha svårt med andningen om natten på grund av täppt näsa, svullna halsmandlar eller allergier gör det svårt att sova ordentigt. Enligt experter kan upp till 3% av småbarn lida av obstruktiv sömnapné, en slags delvis blockering av luftvägarna som tillfället stannar andan.  Prata med BVC om du misstänker att ditt barn lider av sömnapné eller om du är orolig över att andningen om nätterna orsakar sömnproblem.


Går och/eller pratar i sömnen

Det är lätt att bli orolig när din lilla krabat muttrar för sig själv i sängen eller likt en zombie går omkring i korridorerna där hemma utan att vara medveten om det. Att gå och prata i sömnen är vanligt i småbarnsåldern och inte nödvändigtvis ett problem så länge ditt barn får tillräckligt med sömn.


Varför har småbarn ibland svårt att somna eller sova?


Småbarnsåren är spännande, stressiga, skrämmande och fulla av upptäckt och gränsdragning. Det är helt normalt att ditt barn aktivt motarbetar sömnen - det händer ju så mycket annat roligt! Här är några av de vanligaste orsakerna till varför ditt barn står emot sömn, och några tips för att få den lilla krabaten i sängs!


Skärmtid före sänggåendet

Skärmar av alla sorter kan vara oerhört distraherande och stimulerande innan läggdags, även om det bara är på i bakgrunden. Att förbjuda TV och alla skärmar innan det är dags att hoppa i sängs är en bra idé. Genom att inte inkludera några skärmar i läggdagsrutinen ger ni ditt barn tillräcklig tid att varva ner ordentligt och komma till ro lagom tills det är dags att sova.


Stress eller överstimulering

Verkar ditt barn ha myror i brallan vid sänggåendet utan någon uppenbar anledning? Då kan det vara tanken av sin nya lekkompis eller någon annan förändring som jagar upp minstingen. Att övergå från en intensiv dag fylld med lek och fart till nattens stilla lugn är tufft, så lägg lite extra tid på att låta barnet komma till ro efter en hektisk dag.


Barnet är inte trött

Har barnets middagslur smugit sig in sent på eftermiddagstimmarna? Det kan förklara den plötsliga energiboost ditt barn får klockan 19 på kvällen när du som minst vill ha den. Här är fixen: tidigarelägg stegvis dagens sista tupplur. Ju tidigare ditt barn sover för sista gången innan nattens dvala, desto tröttare kommer barnet vara när det väl är dags.


Barnet är övertrött

Ju mer utmattad ditt barn är, desto mer adrenalinstint kommer hen ironiskt nog att vara när det är dags att sova. Som tur var är det enkelt åtgärdat. Se till att den lilla plutten får minst 11 till 14 timmars sömn per dag – om inte är barnet övertrött, oavsett hur energisk eller ickeenergisk det verkar.


Barnet är ovan vid sängen eller rummet

Att ditt barn enkelt skulle knoppa av i en ny, obekant säng eller i ett nytt rum är att förvänta sig för mycket. När ni är bortresta gäller en ”vad som än krävs”-policy när det kommer till att få minstingen att somna. Se till att omgående gå tillbaka till den vanliga läggdagsrutinen så snart ni är hemma igen.


Barnet mår dåligt

Sömnen är extra svårfångad när ditt barn är sjukt. Mys, kramar och speciella önskemål (kuckelimuck-medicin någon?) är helt okej när plutten ligger nedbäddad i förkylning eller influensa. När eventuell feber lagt sig och barnet slutat snörvla kan ni gå tillbaka till den vanliga rutinen.


Tips för att lösa småbarns sömnproblem

Genom att låta ditt barn vara med och påverka sin läggdagsrutin och sedan se till att hålla er till den i alla lägen kan ni tillsammans åstadkomma bättre sömnvanor. Nedan följer några enkla knep ni kan testa för att få minstingen att stanna i kojs.


En lugnande rutin vid läggning

Ett varmt bad, en lugnande bok och en mysig säng är allt du behöver för att skapa den perfekta läggdagsrutinen för ditt barn (anpassad efter familjens behov förstås). Sätt tonen med ett skönt bad och en pratstund om dagen som varit. När din krabat börjat vänja sig vid badet och den efterföljande sagostunden innan det är dags att sova kommer läggdags bli en helt vanlig del av barnets vardag.


Låt inte barnet sova med dig

Brukar du höra små tassande fötter i korridoren mellan era rum efter att du bäddat in minstingen i sin sängen? Eller kanske till och med hitta barnet inkurad bredvid dig i sängen? Undvik att göra det till vana. Led lugn och försiktigt ditt barn tillbaka till sängen. Du kan behöva göra det ett par fler gånger än du kanske önskat, men till sist kommer lillen inse att denna fajt inte går att vinna.


Spela ge och ta - med måtta

Ditt barn älskar att öva på sina förhandlnigskunskaper och förmågor att slöa och fördröja vid läggdags. Det är ett av få tillfällen utöver vid matbordet där minstingen kan utöva kontroll. Undvik eventuella konflikter genom att på förhand bestämma vad du kan, och inte kan, gå med på. Att låta barnet välja vilken av två böcker ni ska läsa, eller vilket gosedjur som också ska få sova i sängen, kommer göra stor skillnad mot en god natts sömn.

Att se till att ditt barn får tillräckligt med sömn handlar om mer än att bara behålla ditt eget förnuft (även om det också är en fördel!). Förutom att göra parveln enklare att ha att göra med bidrar god sömn också till att hålla barnet friskt och glatt i takt med att det växer. Och det är ju varje förälders viktigaste uppgift – eller hur?


Dela det här inlägget



← Äldre inlägg