Blöjor online till butikspris

  Fri frakt från 99kr

  Hemleverans i +50% av landet

  Gratis testblöjor

  Stort ekologiskt utbud

Livsmedel att undvika under ditt barns första år

Skrivet av dajper ‎

Vid cirka 6 månaders ålder är det dags att introducera fast mat i ditt barns kost. I början handlar det framförallt om att vänja minstingen vid nya smaker och konsistenser. Det gör man genom mindre smakprover (1-2 teskedar) som sedan övergår i hela smakportioner. Dessa smakprover och smakportioner kan bestå av åldersanpassade bitar av familjens mat eller färdigtillagad barnmat. Om du planerar att låta ditt barn smaka av familjens mat eller tillagar din egen barnmat kan det bra att känna till vilka livsmedel du bör undvika under första året:


Salt


Småbarn bör inte äta mycket salt eftersom det inte är bra för deras njurar. Tillsätt inte salt i vare sig köpt eller egentillagad barnmat. Du bör inte heller ha salt i kokvattnet eller använda dig av buljongtärningar eller andra färdiga såser då de ofta innehåller mycket salt. Även vissa livsmedel innehållar generellt sett mycket salt. Till exempel bacon, korv, kex, chips och färdigmat.

Det är alltså viktigt att tänka till när du lagar mat åt familjen som den minsta ska smaka av. För att minska mängden salt i maten kan du till exempel låta övriga familjen salta direkt på tallriken istället.


Socker


Precis som för vuxna är socker bara tomma kalorier och inget som barn behöver. Genom att undvika livsmedel med tillsatt socker minskar du risken att ditt barn ska få hål i tänderna samt bilda sig osunda matvanor. Det finns ofta mycket socker i bland annat fruktjuice, kex, kakor, saft, smaksatt yoghurt, flingor, läsk, sylt och marmelad. Självklart är det också mycket socker i glass, godis m.m.


Honung


Utöver att honung är ett socker kan det ibland innehålla sporer som i ditt barns mage kan omvandlas till farliga bakterier. Dessa bakterier kan i sin tur producera toxinet botulin som orsakar botulism. Spädbarnsbotulism är en allvarlig allvarlig sjukdom som kan leda till muskelsvaghet, förstoppning, sväljsvårigheter och andningssvikt.

Vid ett års ålder har ditt barns naturliga tarmflora utvecklats tillräckligt mycket för att effektivt hämma bakteriernas tillväxt.


Hela nötter


Hela nötter bör inte ges till barn upp till 5 år eftersom de enkelt kan fastna i halsen. Från 6 månader kan du ge ditt barn nötter så länge de är krossade, malda eller gjorda till smör.

Om det finns en historik av matallergier i din familj kan det vara bra att prata med BVC innan du introducerar nötter i barnets kost. Det är viktigt att låta vården utreda eventuella allergier och att inte självmant utesluta livsmedel. En varierad kost är viktigt för att forma goda matvanor genom hela ditt barns liv.


Vissa ostar


Ost bidrar med kalcium, protein och vitaminer och kan generellt sett ingå i en hälsosam och balanserad kost för småbarn. Det viktiga att utgå från är huruvida osten är gjord på pastöriserad mjölk eller inte. Små barn bör varken ges pastöriserad mjölk eller produkter med pastöriserad mjölk i.

De flesta ”vanliga” ostar som påläggsost till mackan och keso är gjorda på pastöriserad mjölk och därför okej. Mjuka mögelostar såsom Brie, Camembert och andra ostar som görs på opastöriserad mjölk ska undvikas då de kan innehålla en bakterie som heter listeria monocytogenes. Bakterien kan bland annat orsaka diarré och feber.

Gravida bör också avstå från att äta eller dricka livsmedel med opastöriserad mjölk då bakterierna kan spridas till fostret vid listeriainfektion hos mamman. Det kan leda till missfall, för tidig födsel eller allvarlig sjukdom hos det nyfödda barnet. Infektion som orsakar missfall är ovanligt, men självklart är det en risk som bör undvikas helt och hållet.


Riskakor och risdrycker


Små barn under 6 år bör inte inte ges riskakor eller risdrycker på grund av den höga mängden arsenik som finns i den rissort som används när dessa tillverkas.

Även gröt och välling med ris som bas kan innehålla arsenik. Använder man dessa produkter är det viktigt att variera med jämförbara produkter med en annan bas. Till exempel havregröt och majsvälling. Livsmedelsverket rekommenderar att begränsa barns intag av ris och risprodukter som risgröt, risnudlar m.fl. till max 4 gånger i veckan.


Rå mat


Tillagad mat innehåller färre skadliga bakterier på grund av att värmen dödar dem. Små barn är mer känsliga än vuxna och har därför enklare att insjunkna i matförgiftning på grund av bakterier som finns i rå eller halvtillagad mat. Undvik därför att ge ditt barn kött, fisk, skaldjur eller kyckling som inte är helt genomstekt.

Tänk också på att mat som står framme i rumstemperatur kan odla bakterier. Därför bör du stoppa in överbliven mat i frysen eller kylskåpet direkt efter ni är klara med matstunden.

Grön, skadad eller oskalad potatis


Potatis som är grön eller skadad innehåller ett ämne som heter solanin. Solanin kan orsaka ont i magen, kräkningar och diarré. Även under skalet på potatis kan mindre mängder solanin finnas och därför bör du också skala potatis som du planerar att ge ditt barn under det första året.


Nitratrika grönsaker


Ämnet nitrat återfinns i större mängder i bladgrönsaker som sallad, spenat och ruccola. Det finns även i rödbetor. Nitrat kan i kroppen omvandlas till nitrit som är ofarligt för vuxna och äldre barn. Hos barn under ett år kan nitrit däremot hindra transporten av syre i blodet.


Kvicksilverrika fiskar


Fisk innehåller massor av nyttigheter som är bra för såväl vuxna som barn. Barn under ett år bör dock undvika fiskar som löper högre risk att innehålla kvicksilver. Dessa inkluderar bland annat tonfisk (färsk), hälleflundra, gädda, gös, svärdfisk och abborre. Kvicksilver kan negativt påverka utvecklingen av småbarns nervsystem.

Även gravida och ammande bör undvika eller begränsa sitt intag av dessa fiskar. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida och ammande inte äter dessa fiskar mer än 2-3 gånger per år.


Aniste och Fänkålste


Såväl Livsmedelsverket som Europeiska myndigheten för läkemedelssäkerhet rekommenderar att inte ge te gjort med fänkål eller anis till barn. Rådet ges eftersom det inte har forskats tillräckligt mycket kring dessa livsmedels påverkan på barn. Man vet helt enkelt vilken potentiell påverkan som kan finnas ännu.

Av samma skäl råder man även ammande mammor att avstå från dessa produkter.


Hårda eller brända stekytor


Ju hårdare maten är desto svårare är det för de minsta att tugga i sig den. Undvik därför att steka eller rosta mat så att den får hårda ytor när du planerar att ge den till ditt barn. Alternativt kan du skära bort de hårda ytbitarna.

Exempel på livsmedel där detta kan vara bra att ha i åtanke är bland annat potatis och andra rotfrukter, kyckling med skinn och panerad fisk.

Bränd stekyta (mörkbrun eller svart) är varken bra för vuxna eller barn. Ämnet akrylamid bildas när vissa livsmedel värms till hög temperatur och ju mörkare yta, desto mer akrylamid. Akrylamid klassas som cancerframkallande, så det är bra att vara försiktig. 


Glöm inte att ha roligt!


Efter att ha läst hela långa listan kan allt verka väldigt mycket. Faktum är att småttingarna trots allt kan äta det mesta som resten av familjen äter. Att lära sig äta och utforska maten tillsammans med din bebis ska vara kul så bli inte avskräckt. Testa er fram allteftersom ni uppnår de olika milstolparna och framförallt - ha roligt!


Dela det här inlägget



← Äldre inlägg Nyare inlägg →